9.05.2008

Myanmar yardım almayacak

Myanmar Dışişleri Bakanlığı açıkladı: Ülke yabancı yardım ekiplerini ve gazetecileri kabul etmeye hazır değil.

Myanmar Dışişleri Bakanlığı, ülkenin "yabancı yardım ekiplerini ve gazetecileri kabul etmeye hazır olmadığını" açıkladı. Bakanlığın, resmi New Light of Myanmar (Myanmar’ın Yeni Işığı) gazetesinde yayımlanan açıklamasında, "Myanmar’ın yabancı arama kurtarma ekipleri ile yabancı basın yayın kuruluşlarını kabul etmeye hazır olmadığı" ifadesine yer verildi.

Açıklamada, "Myanmarlı yetkililerin önceki gün, Katar’a ait bir uçakta bulunan yardım ekipleri ve gazetecileri durdurduğu, bu kararın uçaktaki ekipler hakkında yetkililere önceden bilgi verilmemesi nedeniyle alındığı" da ifade edildi. Katar’dan Yangon’a giden ve içinde kurtarma ekibinin yer aldığı uçak, cunta yönetimi tarafından geri çevrildi. Cunta yönetimi,gerekçe olarak uçağın sadece yardım malzemesi getirme izni olduğunu belirtti.

BM: Eşi görülmedik şey

BM, Myanmar’da binlerce kişinin ölümüne neden olan kasırga felaketinin ardından hükümetin yardım uzmanlarına vize vermeyi reddetmesinin, "insani yardım çabalarıtarihinde eşi görülmedik bir şey" olduğunu belirtti.

BM Dünya Gıda Programı Sözcüsü Paul Risley, örgütün 6’sı komşu Tayland olmak üzere 10 vize başvurusunda bulunduğunu ancak hiç bir başvuruyayanıt alamadıklarını söyledi. Risley, "Myanmar hükümetine hafta sonu çalışılarak vize başvurularını mümkün olduğunca çabuk işleme koymasıçağrısında bulunuyoruz" dedi.

Myanmar hükümetinin fikrini değiştirmesi durumunda bile pazartesi gününekadar tatil nedeniyle Tayland’dan vize alma umudu olmadığını belirten Risley, bu engellemelerin "modern insani yardım çabalarında eşigörülmedik bir durum" olduğunu ifade etti. Kasırgada 62 binden fazla kişinin öldüğünü veya kaybolduğunu belirten cunta yönetimi, yabancı uzmanlara ve personele değil, uluslararası yardıma ihtiyacı olduğunu belirtmişti.

Referanduma tepki

Nergis kasırgasının vurduğu Myanmar’da muhalif lider Aung San Suu Kyi’nin Ulusal Demokrasi Birliği Partisi, askeri yönetimden yarın yapılması planlanan anayasa referandumunu ertelemesini istedi.Parti sözcüsü Nyan Win,

bu durumda referandum yapmanın uygun olmadığını belirtti. Sözcü, partinin referandumda halka "hayır" deme çağrısında bulunduğunu da söyledi. Myanmar’da yeni anayasa için 10 Mayısta yapılacak referandum, 47 yerleşim biriminde ertelenmişti, ancak askeri yönetim, kasırga felaketine rağmen yeni anayasayla ilgili referandumu cumartesi günü diğer bölgelerde yapmakta ısrar ediyor. Askeri yönetim, anayasa referandumunun ardından 2010 yılında genel seçimlerin yapılacağını açıklamıştı.

Öte yandan Avustralya’daki Myanmar Büyükelçiliği önünde hükümetin felakette yavaş hareket etmesi nedeniyle yaklaşık 80 Myanmarlı protesto gösterisi düzenlendi. Gösteri sırasında polis 3 kişiyi gözaltına aldı. Protestocu bir kadınınelçilik kapısına yönelen bir diplomatın aracına su şişesi attığı, kadınıgözaltına almaya çalışan polise 2 kişinin engel olmaya çalıştığı belirtildi. Protestocular, yeni anayasa için yarın yapılması planlanan referandumu ise "sahtekarlık" olarak nitelendirdi. Protestocuların çoğunun üzerinde "referanduma hayır" anlamına gelen kırmızı çarpı işaretli beyaz tişörtler giydikleri gözlendi. Göstericiler, "Burma’ya (Myanmar) barış" diye sloganlar attı ve "Kasırga Kurbanlarını Kurtarın", "Haksız Referandumu Durdurun" yazılı pankartlar taşıdı.

Ölü sayısı belirsiz

Myanmar’daki kasırga felaketinde resmi rakamlara göre ölü sayısı 23 bin, kayıp sayısı ise 42 bin. Bağımsız kaynaklar, gerçek rakamın açıklanandan çok daha fazla olduğunu, ölü sayısının 100 bini bulabileceğini belirtiyor. (aa)

Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...