konya etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster
konya etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster

12.11.2008

Konya'daki Gizemli Obruklar

Genellikle suların çekilmesiyle oluşan 33 metrelik obruğun oluşma süreci deprem sanıldı

Konya'nın Karapınar İlçesi’nde yeni bir obruk (derin çukur) daha oluştu. İnoba Köyü’nde oluşan obrukla birlikte Karapınar’daki obruk sayısı 15'e yükseldi. Obruğun 25 metre çapında, 35 metre derinliğinde olduğu belirlendi.
Rüzgar erozyonunun başgösterdiği Karapınar’da dün yeni bir obruk daha oluştu. Karapınar’a 14 kilometre güney batıda olan İnoba Köyü’nde meydana gelen obruk oluşumu, yerleşim yerine yaklaşık 100 metre mesafade bulunması köylüleri tedirgin etti. Bir haftadır yer altından ses duyduklarını belirten çiftçi Kadir Köroğlu, “Sürekli göçme sesleri geliyordu. Biz deprem oluyor sandık. Fakat dün, çökme oldu ve yeni bir obruk oluştu. Evlere çok yakın bir yerde meydana gelmesi bizleri korkuttu. Çünkü, obruğun çapı genişlerse evlere de zarar verebilir” dedi.
25 metre çapında 35 metre derinliğinde oluşan Obruk’ta inceleme yapan Karapınar Belediyesi Fen İşleri Müdürlüğü personeli Ecmel Dinç, “Obruğun taban çapı geniş, o yüzden biraz daha büyüme ihtimalı var. Ayrıca su seviyesini de henüz ölçemedik. Belediye olarak, obruk çevresinde güvenlik şeridi çekip gerekli önlemleri alacağız” diye konuştu.
İnoba Köy halkının obruğu görmek için geldiği sırada, yeniden obruğun hareketlenmesi halk arasında panik yarattı. Karapınar’da bu yıl içinde 5’inci obruğun oluştuğu öğrenildi. Daha önce oluşan obrukların tamamının Karapınar’ın kuzeyinde ve Acıgöl çevresinde olurken, yeni olaşan obruğun güney batıda olması dikkat çekti.

[Milliyet]

13.10.2007

Konya'da ekim dönemi geldi çiftçi hâlâ tarlaya inemedi

Hububatta geçen yıl kuraklık yüzünden yüzde 40 rekolte kaybı yaşayan Konya'da ekim dönemi geldi. Kuraklık zararına uğrayan çiftçi ekim yapamıyor, tarlalar boş kaldı

A - KONYA - Yaşanan kuraklık yüzünden rekoltede 40'a yaklaşan oranda kayıp yaşayan 'hububat ambarı' Konya'da, ekim dönemi gelmesine karşın çiftçi henüz tarlaya inemedi.

Konya Ticaret Borsası Başkanı Mehmet Kara, dünyayı tehdit eden küresel ısınmanın yol açtığı kuraklığın, Türkiye'de en fazla Konya Ovası'nı etkilediğini söyledi. Ürünlerin tarlada yandığını, çiftçilerin beklediğini alamadığını ifade eden Kara, "Konya'da normalde 2 milyon 400 bin ton buğday, 1 milyon 400 bin ton arpa alınması gerekiyordu. Ancak kuraklık yüzünden yüzde 40 kayıp yaşandı. Hububatta yaklaşık 1.5 milyon tonluk bir kayıp var" dedi. Kara, bunun sadece buğday satışı olarak bakıldığında çiftçinin toplam zararının 750 milyon YTL olduğunu vurgulayarak, farklı sanayi dallarında üretim ele alındığında ise zararın milyarlarca YTL anlamına geleceğini söyledi. Çiftçinin tarladan ürün kaldıramaması yüzünden borçlarını ödeyemediğini ve adeta köşeye sıkıştığını belirten Kara, şunları kaydetti: "Orta Anadolulu çiftçi, çözüm yolu bekliyor. Sertifikalı tohum desteğini, doğrudan gelir desteğini ve kuraklık yüzünden verilmesi planlanan hasar desteğinin ödenmesini bekliyor. Çiftçi zaten borçlu. Borcunu ödeyemediği, yeniden borçlanamadığı için mazot, gübre ve tohum temin edilemiyor. Bunlar olmayınca çiftçi tarlada ne yapsın? Ekim ayındayız, ekim dönemindeyiz ancak çiftçi tarlaya inemediği için tarlalar halen boş duruyor. Bu durum ülke ekonomisi için risktir." Kara, ekim ayının 20'sine kadar ekim yapılması gerektiğini vurgulayarak, "Bundan sonraki her geçen gün rekolte kaybı demektir. Böyle giderse önümüzdeki yıl Konya, hububat ambarı özelliğini kaybedecek. Ekim, 20'sinden sonraya kalırsa kuraklığın da etkisiyle Konya, gelecek yıl daha büyük rekolte kaybı yaşayacak" dedi. Şu andaki kısır döngüden çıkılması gerektiğini belirten Kara, "Bunun için çiftçinin desteklenmesi gerekiyor. Destek ve hasar paraları ödenmiş olsa çiftçi tarlaya inecek. Tarlaların boş kalmaması için acele edilmesi gerekiyor. Çiftçiyi tarlasına küstürmemeliyiz" diye konuştu.

Narenciyeci de umutsuz
Öte yandan Antalya İl Tarım Müdür Yardımcısı Mehmet Yoran, kuraklık nedeniyle narenciye üretiminde geçen yıllara oranla yüzde 10 verim düşüşünün yaşanabileceğini açıkladı. 2006'da 152 bin 79 dekarlık alanda portakal üretimi yapıldığı ve 450 bin 500 ton ürün elde edildiğini de belirten Yoran, yaş meyve ihracatında ilk sırayı kiraz ve vişnenin aldığını, yaş sebzede ise domates, biber, hıyar, mantar ve soğan, narenciyede ise limon, mandalina, portakal greyfurtun ilk sıralarda yer aldığını söyledi.

[Radikal]

5.10.2007

Konya’nın yeraltı suyu tükeniyor

Kurak bir yaz geçiren Konya’da, yeraltı suları için de riskli bir dönem başladı.

KONYA - Önceki yıllarda 200 metrede su kaynağına ulaşılan Konya’da, bu sınır 980 metreye kadar düştü. Uzmanlar yağış olmaması halinde, yeraltı kaynaklarının da tükeneceğini belirtiyor.

Türkiye’nin toplam yeraltı suyunun yüzde 40’ını barındıran Konya kapalı havzasına su seviyesi son 20 yılda büyük oranda düştü. Tuz, Beyşehir, Bolluk, Kulu ve Düden gölleri ile akarsulardaki su seviyesi her geçen gün azaldı.

Kurak geçen bir yıl, bilinçsiz sulama ve tüketim, su kaynaklarını neredeyse yok etti. Şimdi Konya’da umutla sonbahar yağmurları bekleniyor..

Konya’da sadece yerüstü suyu değil yeraltı su kaynaklarında da ciddi oranda azalma oldu.

Önceki yıllarda sondaj yapıldığında 200 metrede su kaynağına ulaşırken şimdi Konya kent merkezinde suya ulaşmak için 980 metreye inmek gerekiyor..

Konya Jeoloji Mühendisleri Odası Başkanı Tahir Nalbantçılar, “Niteliksiz suların kent yerleşim alanındaki içme kullanma kuyularına doğru gelmesi, zaman içerisinde, kullanılabilir nitelikteki suların yerini bu suların alması demektir. Bunun sonucunda bizim içme ve kullanma amaçlı olarak bu suları kullanma imkanımız kalmayacak. Ya arıtılarak bunun kullanılması söz konusu olacak. Ya da başka sondajlardan çekilen suların bu alanlara verilmesi gerekecek” dedi.

Uzmanlar bu seviyede suyun bitmesi durumunda Konya’nın susuzluk tehlikesiyle karşı karşıya kalacağını ifade ediyor..

[NTVMSNBC]

18.06.2007

Buğday ambarı çölleşiyor, gören yok!


Konya Ovası, Dünya Çölleşmeyle Mücadele Günü'nde, adım adım çölleşiyor: Ürün yok, yakında göç başlar, afet bölgesi ilan edilebilir
"Bir köylünün yanından geliyorum. 150 dekarlık arazinin 50'sinde sulu, 100 dekarında da kıraç tarım yapıyordu. Yağmur yağmadığından bu yıl kıraç tarım yapamadı. Geçen gün dolu düştüğünden 50 dekarlık alanın tümü hasar gördü. Bu köylü şimdi ne yapacak?"
17 Haziran Dünya Çölleşme Günü'nde Konya Ziraat Mühendisleri Odası Başkanı Hasan Hüseyin Motuk, 'Türkiye'nin buğday ambarı'yken adı artık kuraklıkla anılan Konya Ovası'ndaki kötü gidişatı böyle özetliyor. Tarımda yanlış sulama ve yeraltı sularının bilinçsizce tüketilmesi Konya Ovası'nı yavaş yavaş çölleştiriyor. Verimsizleşen toprak nedeniyle çiftçi zorda. Konya İl Genel Meclisi kuraklık nedeniyle Konya'nın afet bölgesi ilan edilmesi için tavsiye kararı alıp, Başbakanlığa yolladı. Ziraat Mühendisleri Odası Başkanı Motuk'a göre, rekolte kaybı en iyimser rakamla yüzde 50. Bazı kesimlerde hiç ürün yok:
"Burada durum içler acısı. Kıraç tamamen bitti. Bu yıl yağış yüzde 50 düştü. Konya'nın normalde yıllık rekoltesi 1.8 milyon ton. Tarım il Müdürlüğü hasar tespiti yaptı, üst makamlara bildireceğim ancak seçim arifesinde kimse ilgilenmez. Yakında Konya'dan göç başlar."
28 bin ruhsatsız kuyu
Selçuk Üniversitesi Jeoloji Mühendisliği öğretim görevlisi ve Konya Jeoloji Mühendisleri Odası Başkanı Yrd. Doç. Dr. M. Tahir Nalbantçılar, bölgedeki 60 bine yakın su kuyusundan 28 bininin ruhsatsız olduğunu söylerken, yeraltı sularının aşırı tüketildiği görüşünde. Nalbantçılar'a göre uzun vadede çözüm için yeniden planlama gerekiyor ancak hiçbir girişim yok:
"Böyle giderse verimli alan kalmayacak. Sorunun çözülmesi için dengesiz kuyu kullanımının yeniden gözden geçirilmesi, sulama sistemlerinin modernize edilmesi ve bitki deseninin toprak yapısına göre revize edilmesi gerekir."
Doğal Hayatı Koruma Vakfı Türkiye (WWF-Türkiye) Su Programı Müdürü Buket Bahar Dıvrak, "Havzadaki Hotamış sazlıkları ve Eşme kara sazlıkları kurudu, Ereğli sazlıkları kurumak üzere. Tuzla Gölü de yarı yarıya kuru" diyor.
Türkiye Yeşilleri ise 'Kuraklık Türkiye'yi kavuruyor' başlıklı bildirisinde sorumlu adres olarak 'vahametin farkında olmayan' Tarım Bakanı Mehdi Eker'i gösterirken bir uyarı da TEMA Vakfı yetkilisi Yeşim Beyla'dan: "Konya Havzası'nda alarm zilleri çalıyor. Havza Bakanlar Kurulu'nca bir an önce afet bölgesi ilan edilmeli."
[Radikal]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...