2 deprem etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster
2 deprem etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster

18.03.2011

Çernobile Saatler Kaldı

ABD ve Fransa 24 saat içinde Çernobil benzeri bir felaketin yaşanabileceği uyarısını yaptı. Dünya diken üstünde...

Patlayan santralde hayatlarını feda ederek soğutma işlemi yapan Japon “kamikazelerinin” sayısı 180’e çıktı.


Önce deprem vurdu... Elektrik kesintisi nedeniyle Fukuşima nükleer santralinin soğutma sistemi devre dışı kaldı. Ancak endişelenecek bir durum yoktu. Jeneratörler hemen devreye girdi ve sistem yeniden çalışmaya başladı. Ama bu durum sadece 9 dakika sürdü. Tsunami dalgaları jeneratörleri alıp götürünce santralin soğutma sistemi için tek alternatif kaldı, o da akülü sistem. Ancak o da sadece 8 saat dayanabildi ve 1760 ton çok tehlikeli radyoaktif yakıt barındıran santral tamamen korumasız kaldı. Japonların tek çaresi vardı, deniz kenarındaki santrale tonlarca su püskürterek soğutma yapmak.

Tokyo’da panik var

Ancak bu çözüm de yetersiz kaldı ve radyoaktif sızıntı başladı. Nükleer tehlikenin 240 kilometre uzaktaki başkent Tokyo’ya kadar ulaşmasının ardından santralde çalışan 1800 çalışanın büyük kısmı tahliye edildi. Sadece 50 gönüllü, hayatları pahasına soğutma faaliyetine devam etmek için gönüllü oldu. Gönüllülere, “Fukuyama 50” ve “Kamikazeler” gibi isimler takıldı. Bu kahramanlık öyküsüne rağmen soğutma çalışmaları yine yeterli olmuyordu.

Rüzgâr izin vermedi

Krizin 5’inci gününde Japon yönetimi ABD’den resmi olarak yardım istedi. İki ülkenin nükleer bilimcileri, sonunda yangın söndürme helikopterleri ile reaktörlerin üzerine su atma formülünü ortaya attılar. Hemen Japon ordusuna ait Chinook-47 tipi helikopterler havalandı. Denizden her seferinde çektikleri 7.5 ton suyu en kritik durumda olan 3 no’lu reaktörün üzerine bıraktılar. Ancak çok yüksek radyasyon nedeniyle santrale 90 metre yüksekten su bırakabiliyorlardı, daha aşağıya inmeleri durumunda pilotlar için ölüm tehlikesi olduğu belirtildi. Su bu kadar yüksekten bırakılınca bu kez de rüzgarın azizliğine uğradılar. 3 no’lu reaktör için bırakılan suyun büyük kısmı 2 no’lu reaktöre gidiyordu. 11 itfaiye aracından püskürtülen su da yetersiz kaldı.

48 saat sonra felaket

Radyasyon seviyesinde hiçbir düşme olmadığı belirtildi. İşte o an ABD Nükleer Güvenlik Teşkilatı Başkanı Gregory Jaczko ve Enerji Başkanlığı’dan gelen açıklama tüyleri diken diken etti: “İntihar görevi olduğunu biliyoruz ama Japonya’nın o santrale soğutma operasyonunda görev almak için daha fazla insan göndermesi gerekiyor...” Fransız nükleer bilimcilerin sözleri ise çok daha korkutucu oldu. Nükleer Güvenlik Enstitüsü’nden Thierry Charles, “Yaptıkları hiçbir girişim sonuç vermedi. Yeni bir Çernobil’e 48 saat kaldı” ifadesini kullandı. Öte yandan reaktörün çevresindeki bir hastanede tedavi gören 14 radyasyon mağduru, diğer hastalara da bulaşma riskine karşı bir spor salonuna transfer edilmelerinden hemen sonra hayatlarını kaybetti.

30 yıl giriş yasak

Fukuşima Santrali’ndeki nükleer kriz aşılsa bile santralin bulunduğu bölgede kaydedilen yüksek radyasyon ve radyoaktif sızıntı nedeniyle santral ve çevresi şimdiden yeni Çernobil alanı oldu bile. Nükleer bilimciler özellikle santralde kullanılan Cesium-137 elementi üzerinde duruyor. Çok yüksek oranda toksik olan ve atmosfere karışması durumunda ölümcül olan elementin sızması durumunda bu bölgede en az 30 yıl boyunca hiçbir canlının yaşamasına müsaade edilmeyecek.

1.03.2010

8.8'lik deprem Şili'yi yıktı

Güney Amerika ülkesi Şili, 1,5 dakika süren 8.8 büyüklüğünde bir depremle sarsıldı. Ölü sayısı 700'ü geçti. Bir binanın enkazında mahsur kalan 100 kişiye ulaşılmaya çalışılıyor, ülkede yağma başladı.

Şili’de dün sabah Concepcion kenti yakınlarında TSİ 08.43’te çok şiddetli bir deprem meydana geldi.

Amerikan Jeolojik Araştırma Kurumu, 8.3 olarak duyurduğu deprem büyüklüğünü önce 8.5'a, daha sonra 8.8'e yükseltti.

Depremin merkez üssü, başkent Santiago'nun 325 kilometre güneybatısı ve Concepcion kentine 115 kilometre uzaklıktaydı. Yerin 35 kilometre altında meydana gelen deprem, yaklaşık 1.5 dakika sürdü.

2 milyon kişiyi etkileyen depremde 500 bin ev yıkıldı ya da ağır hasar gördü. Deprem nedeniyle yollar, köprüler ve bazı hastaneler yıkıldı, elektrik ve telefon şebekeleri de çöktü.

Bu arada Devlet Başkanı Michelle Bachelet afet durumu ilan etti. Başkent Santiago'daki uluslararası havaalanı uçuşlara kapatıldı.

100 KİŞİ BİR BİNANIN ENKAZINDA MAHSUR

Şili'de ölü sayısı hızla artıyor. Son açıklamalara göre hayatını kaybedenlerin sayısı 700'ü geçti.

Deprem merkezine en yakın kent olan 670 bin nüfuslu Concepcion kentinde çöken bir binada yaklaşık 100 kişi mahsur kaldı. Conception Belediye Başkanı, 200 kişinin yaşadığı binada yaklaşık 100 kişinin kapana kısıldığını söyledi.

Ülke genelinde enerji nakil ve telefon hatlarının kesik olması nedeniyle ölü sayısının ve zararın büyüklüğünün tespit edilmesi süreci oldukça yavaş ilerliyor.

YAĞMA BAŞLADI
Depremden en fazla etkilenen Concepcion kentinde, bir süpermarket ve bazı mağazalar yağmalandı.

Şili devlet televizyonu TVN, onlarca kişinin süpermarketi yağmalarken çekilen görüntülerini yayınlarken, başka yağmalama olaylarının da olduğunu duyurdu. Polis, su ve gözyaşartıcı gazla kalabalığı dağıttı.

Görüntülerde, birçok kişinin süpermarketten gıda ürünleri aldığı görülse de, bazı gençlerin elektronik ev eşyaları çaldığı dikkat çekiyor.

6.1'LİK ARTÇI SARSINTI KORKUTTU

Şili'de bugün 6,1 büyüklüğünde yeni bir artçı sarsıntı meydana geldi.

Amerikan Deprem Gözlem Merkezi, 8,8 büyüklüğündeki depremin ardından Şili kıyılarında 6,1 büyüklüğünde yeni bir artçı sarsıntının meydana geldiğini duyurdu.

Sarsıntının merkez üssü Talca kentinin 63 kilometre kuzeyi olarak açıklandı.

Şili'de, dünden bu yana en şiddetlisi 6,9 olmak üzere 60 kadar artçı deprem meydana geldi.

Depremin ardından geçen 2.5 saatlik süre içinde de 5'i 6'nın üzerinde olmak üzere 10'dan fazla artçı şok kaydedilmişti.

[NTV]

3.11.2009

İran depreme karşı başkentini değiştirecek

100 fay hattı geçen Tahran'da çok büyük deprem beklenirken, dini liderin teklifiyle Düzenin Yararını Teşhis Konseyi yeni başkent planını onayladı. Ya sıfırdan başkent kurulacak ya da fay hattı geçmeyen bir kent seçilecek

İran’da sırtını Elbruz dağlarına vermiş ve nüfusu 14 milyona dayanmış Tahran’ın başkent olarak günleri artık sayılı. Kaçar Hanı Ağa Muhammed Han’ın 1795’te ülkenin siyasi, ekonomik ve kültürel başkenti yaptığı Tahran’ın ciddi bir depremde yerle yeksan olma ihtimali, yönetimi, yeni başkent arayışına itti.

Hükümet ile meclis arasında uzlaşma görevi yapan rejimin kilit kurumu Düzenin Yararını Teşhis Konseyi yeni bir başkent planına onay verdi. Teklifin bizzat dini lider Ayetullah Ali Hamaney’den geldiği belirtildi. Komple kent değil yönetim organlarının nakledileceği yeni başkent ya sıfırdan bir yerde kurulacak ya da fay hattında olmayan kentlerden biri seçilecek.

Başka bir yeri başkent edinme önerisi ilk olarak 20 yıl önce gündeme gelmişti. Ancak hükümet öneriyi 2003’te ülkenin güneydoğusundaki Bam kentini yıkıp 40 bin kişinin ölümüne yol açan depremin ardından ciddiye almaya başladı. Uzmanlara göre Tahran biri 100 km uzunluğunda 100 fay hattı üzerinde duruyor. Büyük bir depremde batı ve kuzey kesimlerindeki binaların çoğunun yıkılacağı öngörülüyor.

Kum-Delican arası münasip Tahran Azad Üniversitesi Temel Bilimler Fakültesi Dekanı Prof. Bahram Akaşeh, bir sismolog olarak Tahran’ın başkent olarak seçilmesini ‘yanlış tercih’ diye niteleyip “Kentte 8 büyüklüğünde deprem olasılığı var. 40 yıl önce uyardım, beni dinleselerdi Tahran böylesine devasa bir kente dönüşmezdi. Şimdi tamamen kontrol kaybedildi. Tahran her geçen gün daha da büyüyor” dedi. Akaşeh, yeni başkentin 2 bin yıldır deprem görmemiş Tahran’ın 147 km güneybatısına düşen Kum kenti ile buradan 60 km güneyde Merkezi eyaletinin Delican kenti arasındaki bölgede yapılmasını önerdi. Geçen yüzyılın başında 250 bin olan nüfusu son Şah Rıza Pehlevi döneminde hızla artan ve 1979 devriminden sonra da çekim merkezi olmayı sürdüren Tahran’dan önceki başkentler İsfahan, Kazvin, Şiraz, Meşhed ve Hamedan’dı.

Kaynak: (Guardian, afp)

[Millliyet]

1.10.2009

Deprem ve tsunami bilançosu artıyor: 149 ölü

Samoa takımadalarında meydana gelen 8,3 büyüklüğündeki deprem ve onu izleyen tsunami şu ana dek 149 kişinin ölümüne yol açtı.

Samoa takımadalarını vuran 8,3 büyüklüğündeki deprem ve sarsıntıdan kısa süre sonra gelen dev dalgalar yüzünden ölenlerin sayısı 149'a yğkseldi.

Yetkililer, çok sayıda kişinin kayıp olduğunu belirtirken, 2 bin 488 kişinin de güvenli yerlere gitmek için evlerini terk ettiğini kaydetti.

Görgü tanıkları da kamyonlar dolusu ceset gördüklerini ve ölü sayısının açıklanandan çok daha fazla olduğunu belirtti.

Aynı kaynaklar, ceset dolu kamyonları ilk gördüklerinde şoke olduklarını ama 3 saat sonra bu kamyonları görmeye alıştıklarını kaydetti.

Batı Samoa'ya bağlı Apia'da ve Amerikan Samoası'na bağlı Pago Pago'yu yaklaşık 1.5 metrelik dalgalar vurdu.

Amerikan Samoası'nın güneybatısında meydana gelen ve 33 kilometre derinlikte oluşan depremin büyüklüğü önce 7,9 olarak açıklanmıştı. Ardından pasifik tsunami merkezi depremin büyüklüğünü 8,3'e yükseltmişti.

SARSINTIYI 5 DAKİKA BOYUNCA HİSSETTİK
Batı Samoa'nın bazı yerlileri, Radio New Zeland'a yaptıkları açıklamada, büyük bir sarsıntı hissettiklerini ve yetkililerin yüksek yerlere çıkmaları tavsiyesinde bulunduklarını söylediler.

Amerikan Samoası'ndan bir yetkili de, Fox televizyonuna, sarsıntıyı 5 dakika boyunca hissettiği açıklamasını yaptı.

ABD toprağı Amerikan Samoası'nın Valisi Togiola Tulafono, bölge açıklarında denizin altında meydana gelen deprem nedeniyle 50 kişinin de yaralandığını söyledi.

Okyanuslarla ilgili bir konferans için Hawaii'de bulunan Tulafono, Amerikan Samoası'nın en büyük adası olan Tutuila'nın güneyinin harabe haline geldiğini belirterek, yol ve köprülerin zarar görmesi nedeniyle ulaşılmakta güçlük çekilen adanın batısından bilgi alındığında ölü sayısının daha da artabileceğini ifade etti.

2.09.2009

Endonezya'daki Java Adasında 7.3 Büyüklüğünde Deprem

SON DAKİKA :
Endonezya'daki Java adası yakınlarında 7.3 büyüklüğünde bir deprem meydana geldi.

15.07.2009

Yeni Zelanda2da 7.8 Şiddetinde Deprem

Yeniz Zelanda'da, ülkenin güneyinde 7.8 büyüklüğünde bir deprem meydana geldi. Depremde can ve mal kaybının olup olmadığına dair henüz bir bilgi yok.Bu arada depremin ardından tsunami uyarısı yapıldı.

[Haber Türk]

15.02.2009

Peru’da 6,2 büyüklüğünde deprem

Peru’nun kuzey kıyılarında 6,2 büyüklüğünde deprem meydana geldiği bildirildi.

Amerikan Jeolojik Araştırmalar Merkezinin (USGS) açıklamasında, bu sabah meydana gelen depremin merkez üssünün, ülkenin kuzeybatısında bulunan Piura kentine 71 kilometre mesafede Pasifik Okyanusu’nda olduğu belirtildi.

[Ntvmsnbc]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...