kirlilik etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster
kirlilik etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster

19.11.2007

İzmit Körfezi’nin yüzeyi bembeyaz oldu

Denizdeki “mikro-organizma” popülasyonu dengesinin bozulması nedeniyle, İzmit Körfezi’nin yüzeyi beyaz bir tabakayla kaplandı.

KOCAELİ - Madde, Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’ne ait deniz süpürgesiyle temizlendi.

İzmit Körfezinde yaklaşık bir ay önce ortaya çıkan ve zaman zaman azalan beyaz madde, sabah saatlerinde deniz yüzeyini tamamen kapladı.

Büyükşehir Belediyesi uzmanları, sorunun Marmara Denizi’nin genel bir sorunu olduğunu söylüyor.

Uzmanlar, gemilerin taşıdığı balans suyunun içindeki organizmaların denize bırakılmasının Körfez’deki mikroorganizma popülasyonunda dengesizliğe yol açtığını, bunun da deniz yüzeyinde böyle bir oluşuma neden olduğunu belirtiyor.

Söz konusu tabaka, mikro-organizmanın çeşidine göre kırmızı ya da başka bir renkte olabiliyor. Köpük örnekleri TÜBİTAK’ta inceleniyor.

[NTVMSNBC]

15.11.2007

Dünyayı en çok kimler kirletiyor?

Center for Global Development düşünce kuruluşunun desteğiyle dünya genelinde yapılan araştırmanın sonuçlarına göre dünyayı en çok kirleten ülke ABD, en çok kirleten halk ise Avustralya halkı.

ANKARA - Center for Global Development düşünce kuruluşunun desteğiyle dünya genelinde yapılan araştırma, karbon salımında kişi başına düşen pay hesap edildiğinde Avustralyalıların, ülkeler listesinin ikinci sırasındaki Çin’in büyük farkla önünde olduğunu gösterdi.

50 bin kadar elektrik santrali ve 4 bin firmayı dahil ederek yapılan araştırmaya göre, kişi başı karbon salımında 10 ton ile başı çeken Avustralyalıları, 8 ton ile Amerikalılar izliyor. Genel olarak bakıldığında ise listenin başında ABD, ikinci sırada ise Çin yer alıyor.

Araştırmada, ABD’nin sahip olduğu elektrik santrallerinden atmosfere her yıl 2,5 milyar ton karbon salındığına, bu alanda ikinci sırada ise 2,4 milyar tonla Çin’in yer aldığına dikkat çekiliyor.

Karbon gazı salımında başı çeken ülkeler listesinde ilk 10 sırada şu ülkeler yer alıyor:

1. ABD- 2,530 milyar ton
2. Çin- 2,430 milyar ton
3. Rusya- 600 milyon ton
4. Hindistan- 529 milyon ton
5. Japonya- 363 milyon ton
6. Almanya- 323 milyon ton
7. Avustralya- 205 milyon ton
8. Güney Afrika- 201 milyon ton
9. İngiltere- 192 milyon ton
10. Güney Kore- 168 milyon ton

Kişi başına düşen karbon salımında ise liste şöyle:

1. Avustralya- 10 milyon ton
2. ABD- 8,2 milyon ton
3. İngiltere- 3,2 milyon ton
4. Çin- 1,8 milyon ton
5. Hindistan- 0,5 milyon ton

[NTVMSNBC]

20.10.2007

İzmit Körfezi’ni beyaz tabaka kapladı



Deniz üzerinde oluşan beyaz sıvı tabaka, Kocaeli Büyükşehir Belediyesine ait deniz süpürgesi ile toplanıyor.

KOCAELİ - Marina mevkisinde deniz yüzeyinde beyaz sıvı bir tabakanın yayıldığını haber alan Kocaeli Büyükşehir Belediyesi ekipleri harekete geçti. Ekipler, deniz süpürgesi ile sıvıyı toplanmaya başladı.

Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu Marmara Araştırma Merkezinden (TÜBİTAK-MAM) gelen bir ekip de analiz için sıvıdan numune aldı.

Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Daire Başkanı Nemci Kahraman, su yüzeyinde temizleme çalışmalarının devam ettiğini belirtti.

Kirliliğin biyolojik olmama ihtimalinin yüksek olduğunu ifade eden Kahraman, 15 ton sıvı toplama tankına sahip deniz süpürgesinin, Marina mevkisindeki çalışmalarını tamamlayarak diğer bölgelere yöneldiğini, aynı sıvı tabakasının Yalova Çınarcık açıklarında da görüldüğünü kaydetti.

15.10.2007

Önlem alınmazsa Van Gölü yok olacak

BİTLİS'in Tatvan ilçe Kaymakamı Osman Hacıbektaşoğlu, Van Gölü kirlenmesinin göl kıyısındaki yerleşim birimleri için çok büyük bir sıkıntı olduğunu ve bu sıkıntı gittikçe çözülemez bir hal aldığını söyledi. Hacıbektaşoğlu, yaptığı açıklamada, gölde özellikle kıyıya yakın yerleşim alanlarının bulunduğu yerlerin çok kirlendiğini, eğer önlem alınmazsa gölün yok olup gideceğini ifade etti. Kirlilik oranlarının daha çok kıyı şeridinde bulunduğunu, gelecekte bunun temizlemesinin çok güç olacağını belirten Hacıbektaşoğlu, şöyle konuştu: "Elimizdeki kaynakları hiç bitmez zannediyoruz. Ama elimizdeki kaynaklar hava dahil, havadaki oksijen dahil biter. Hava kirletilirse havanın içindeki oksijen miktarı da değişir. İnsan sağlığını tehdit eder boyuta gelir. Koca Van Gölü hiç bozulmaz gelir gözümüze. Eğer kirletirsek bozulur. Önlem alınırsa bunun faturası çok yüksek olmaz ama bugünden önlem alınmazsa, kirlenmenin faturası çok büyük olur. Tehlike boyutunu aşmadan önlem almamız lazım. Maalesef biz bunun bilincinde değiliz."

[Birgün]

16.09.2007

Dünyanın en kirli 10 kenti

Amerikan bağımsız çevre kuruluşu Blacksmith Institute, sakinlerinin yaşamlarının tehlikede olduğu dünyanın en kirli 10 kentinin listesini yayınladı. Listede Rusya, Çin ve Hindistan’dan ikişer kent bulunurken, Çernobil kirliliği ile en korkutan kent oldu.

İSTANBUL - Eski Sovyet cumhuriyetleri ile Rusya, Çin ve Hindistan’ın yanı sıra Peru ile Zambiya’dan da yerleşim bölgelerinin bulunduğu listenin yer aldığı raporda, 12 milyon kadar insanın, özellikle kimya, metal ve maden endüstrisinin neden olduğu ciddi boyutlardaki çevre kirliliğinden olumsuz etkilendiği belirtildi.
Haberin devamı

Kronik hastalıklar ve prematüre doğumların çevre kirliliğinin muhtemel yan etkileri olarak belirtildiği rapordaki en kirli kentler listesi İngilizce alfabetik sıraya göre yapıldı.

Çevre kirliğinden en kötü etkilenen 10 kent ve olumsuz etkilenen kişi sayısı şöyle:

  • Sumgayıt, Azerbaycan (275 bin kişi)
  • Linfen, Çin (3 milyon kişi)
  • Tianying, Çin (140 bin kişi)
  • Sukinda, Hindistan (2,6 milyon kişi)
  • Vapi, Hindistan (71 bin kişi)
  • La Oroya, Peru (35 bin kişi)
  • Dzerzhinsk, Rusya (300 bin kişi)
  • Norilsk, Rusya (134 bin kişi)
  • Çernobil, Ukrayna (5,5 milyon kişi)
  • Kabwe, Zambia (255 bin kişi)

Raporda, Çin’in Tianying kentindeki geniş çaplı kurşun üretimi yüzünden 140 bin kişinin kurşun zehirlenmesi tehlikesiyle karşı karşıya bulunduğu, Hindistan’ın Sukinda kentinde kontrolsüz işletilen 12 madenin su kaynaklarına tehlikeli kimyasallar bıraktığı belirtildi.

Azerbaycan’ın Sumgayıt kentinde de eski Sovyet sanayi tesislerinin çevreyi endüstriyel atıklar ve ağır metallerle kirlettiği belirtilen raporda, Sumgayıt’taki kanser vakaları oranının ulusal ortalamadan yüzde 51 fazla olduğu, genetik mutasyon ile sakat ve ölü doğumların yaygın olduğu vurgulandı.

[NTVMSNBC]

5.08.2007

'Karadeniz çöplük değildir'

HAYATİ AKBAŞ

Karadeniz, yerel yönetimlerin duyarsızlığı ve gerekli önlemleri almakta gecikmesi nedeniyle çöplüğe dönüştü. Deniz kenarlarına dökülen evsel ve tıbbi atıklar, derelere boşaltılan kanalizasyonlar ve sanayi atıkları yüzünden Karadeniz'deki kirlilik hızla artıyor. Katı atık depolama sahası bulunmaması da atıkların denize ve ormanlık alanlara atılmasına neden oluyor.

Karadeniz'e komşu olan Bulgaristan, Romanya, Türkiye ve Ukrayna gibi toplam 17 ülke evsel sanayi ve tıbbi atıklarını denize bırakıyor. Zonguldak ve Giresun illerinde çöpler deniz kıyılarına boşaltılırken, Ordu'da Melet ırmağı havzasına, Trabzon'da Değirmendere, Akçaabat'ta Söğütlü deresine, Sinop'ta da ormanlık alana bırakılıyor. Denize bırakılan atıklar bir süre sonra dalgalarla birlikte kıyıya vurarak kumsalları kullanılmaz hale getiriyor. Bilinçsizce deniz kıyılarına bırakılan atıklar sebebiyle, 10 kilometre uzunluğundaki Samsun'un Costal sahili, evsel ve tıbbi atık çöplüğüne dönüştü.

'NE DENİZ KALACAK NE DE KUMSAL'

Çınarlık Belediye Başkanı Nihat Soğuk, sürekli temizlemelerine rağmen bu sorundan kurtulamadıklarını belirterek, evsel atıkların denizden geldiğine dikkat çekti. Soğuk, diğer kıyı belediyeleri ile işbirliği içinde sorunun üstesinden gelinebileceğini vurguladı. Samsun İl Çevre ve Orman Müdürü Kadir Kılınç da sahildeki kirlenme ile ilgili inceleme başlatacaklarını bildirdi.

Sinop Çevre Dostları Derneği Başkanı Hale Özen de kirliliğin son 15 yılda gözle görülür derecede arttığına işaret ederek, "Ne insanlar denizden gönül rahatlığı ile faydalanıyor ne de canlılar. Kirliliği önlemezsek , ne denizimiz kalacak ne de kumsalımız" dedi.

[Birgün]

2.08.2007

Tekirdağ'da çevre kirliliği alarmı

Tekirdağ’ın Çerkezköy ve Çorlu ilçelerinde sanayi tesislerinin yarattığı kirlilik, her yıl giderek artıyor. Yetkililere çağrıda bulunan uzmanlar, derelerdeki oksijen oranının bitme noktasına geldiğine dikkat çekerek, acil önlem alınmasını istiyor.

TEKİRDAĞ - Çorlu ve Çerkezköy ilçelerindeki organize sanayi bölgesinde, fabrikaların binlerce ton zehirli atığı hiçbir arıtmaya tabi tutmadan doğaya bıraktığı iddia ediliyor.


Arıtmasız olarak bırakılan atık sular, derenin rengini tamamen değiştiriyor. Sular, fabrikanın kullandıkları boyanın rengine bürünüyor. Renk, çoğu zaman kırmızı olurken, kimi zaman da mavi ve pembe oluyor.

Namık Kemal Üniversitesi Çevre Mühendisliği Bölüm Başkanı Ali Rıza Dinçer, derelerde yaptıkları oksijen oranı ölçümlerinin durumu açıkça ortaya koyduğuna dikkat çekiyor.

Dinçer, “Bu derede organik madde olmasıydı, su çağladığı için oksijen oranının sürekli artması gerekirdi. Değer 8-9 çıkabilirdi, ancak şu anda 1 civarlarında. Bu da derenin kirli olduğunu gösteriyor” dedi.

Uzmanlar, Trakya Bölgesi’nde yaz aylarında derelerin birçok noktada kuruduğunu, ancak sanayi bölgeleri çevresindeki derelerin kurumadığını belirtiyor.

Namık Kemal Üniversitesi Mühendisliği Fakültesi Yrd. Doç. Dr. Feda Aral, “Şu andaki akan suyun 10’da 1’i bile eski dere suyu değil. Deredeki su, çoğunlukla sanayilerin bıraktığı atık suyu. Yeraltında alınan su kirletilerek dereye bırakılıyor. Bu, doğa kirliliğinden başka bir şey değil”dedi.

Yılda 5 milyon ton tehlikeli atık üretilen Türkiye’de, özellikle küçük sanayi tesisleri, maliyetleri bahane ederek atıklarını doğaya bırakıyor.

Uzmanlar, yetkililerin bölgeye acil müdahale etmesini istiyor.

[NTVMSNBC]

En kirli deniz Akdeniz

Dünyadaki ticari gemilerin yüzde 30'unun üzerinden geçtiği, etrafında 150 milyon kişinin yaşadığı Akdeniz bugün hasta ve dünyanın en kirli denizi.

Yasadışı atıklar, insanların ilgisizliği, doğal nedenler ve gemiler bu kirliliğin temel nedenlerini oluşturuyor.

Bugün Akdeniz'deki bir plaj üzerinde denize girenlerin çöplerle karşılaşması mümkün. Diğer bir ifadeyle metre kare suya 33 tortu ünitesi düşme tehlikesi bulunuyor. Greenpeace tarafından dünyadaki denizler üzerine yayımlanan bir rapora göre İspanyol kıyılarının kirliliği ortalama olarak bu düzeyde. Bunun yanısıra bir de görünmez bir kirlilik var. Oceana isimli organizasyonun araştırması, litre başına 10 gram hidrokarbon düştüğünü kaydediyor.

...

devamı Birgün


Powered by ScribeFire.

Kirlilik=sis tabakası=küresel ısınma

Hint Okyanusu üzerinde kirliliğin yol açtığı sis tabakası Güney Asya'da küresel ısınmayı artırıyor.

PARİS - Nature dergisinde yayımlanan bir araştırmaya göre, San Diego Üniversitesi Okyanusbilim Enstitüsünden araştırmacılar, her kış Hint Okyanusu üzerinde oluşan ve kentsel, endüstriyel veya tarımsal kirliliklerden kaynaklanan mikroskobik taneciklerden meydana gelen dev 'kara örtüyü' incelemek amacıyla pilotsuz uçan üç minyatür uçak kullandı.

Sis tabakasında değişik irtifalarda 18 gözlem ve ölçüm görevi yapan bu uçaklardan elde edilen verileri dijital modellerle inceleyen araştırmacılar, sis tabakasının, atmosferde güneşten kaynaklanan ısınmayı yaklaşık yüzde 50 oranında artırdığı, bu kara örtü içindeki is taneciklerinin güneş ışığını emme eğilimi bulunduğu sonucuna vardılar.

[NTVMSNBC]


Powered by ScribeFire.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...